Raymond Queneau, 1903-1976
Γάλλος συγγραφέας
Γάλλος συγγραφέας
Υπήρξε συγγραφέας, ποιητής, στιχουργός, μεταφραστής και μαθηματικός. Πολυσχιδής προσωπικότητα, με ιδιαίτερη αίσθηση του χιούμορ και φαντασία, ανανέωσε τη γαλλική γλώσσα και λογοτεχνία εισάγοντας τον προφορικό λόγο και το χιούμορ στα γαλλικά γράμματα.
Επισκέφθηκε την Ελλάδα το 1932 και ένιωσε βαθιά έκπληξη από το χάσμα μεταξύ καθομιλουμένης και καθαρεύουσας. Αυτό αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για αυτόν καθώς στη συγγραφική του πορεία έθεσε στόχο να απαλλάξει τη γαλλική γλώσσα από τις συμβατικότητες του γραπτού λόγου.
Το 1948 γράφτηκε στη Μαθηματική Εταιρία Γαλλίας. Από το 1950 συμμετείχε στο Κολλέγιο Παταφυσικής (παρωδία Μεταφυσικής). Κατά τη διάρκεια ενός συνεδρίου Παταφυσικής, ίδρυσε μαζί με τον μαθηματικό Φρανσουά λε Λιονέ την Ουλιπό (Oulipo, Ouvroir de la Litterature Potentielle = Εργαστήριο Δυνητικής Λογοτεχνίας) που βασικά ήταν μια ενδιαφέρουσα απόπειρα εφαρμογής των Μαθηματικών στη Λογοτεχνία.
Έγινε διάσημος το 1959 με το βιβλίο «Η Ζαζί στο Μετρό» (Zazie dans le métro) που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον Λουί Μαλ. Άλλα γνωστά του έργα είναι τα «Γαλάζια λουλούδια» (1965) καθώς και οι ευφυέστατες «Ασκήσεις ύφους» (Exercices de style, 1947), όπου αφηγείται μια ιστορία με 99 διαφορετικά στυλ γραφής.
Επισκέφθηκε την Ελλάδα το 1932 και ένιωσε βαθιά έκπληξη από το χάσμα μεταξύ καθομιλουμένης και καθαρεύουσας. Αυτό αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για αυτόν καθώς στη συγγραφική του πορεία έθεσε στόχο να απαλλάξει τη γαλλική γλώσσα από τις συμβατικότητες του γραπτού λόγου.
Το 1948 γράφτηκε στη Μαθηματική Εταιρία Γαλλίας. Από το 1950 συμμετείχε στο Κολλέγιο Παταφυσικής (παρωδία Μεταφυσικής). Κατά τη διάρκεια ενός συνεδρίου Παταφυσικής, ίδρυσε μαζί με τον μαθηματικό Φρανσουά λε Λιονέ την Ουλιπό (Oulipo, Ouvroir de la Litterature Potentielle = Εργαστήριο Δυνητικής Λογοτεχνίας) που βασικά ήταν μια ενδιαφέρουσα απόπειρα εφαρμογής των Μαθηματικών στη Λογοτεχνία.
Έγινε διάσημος το 1959 με το βιβλίο «Η Ζαζί στο Μετρό» (Zazie dans le métro) που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον Λουί Μαλ. Άλλα γνωστά του έργα είναι τα «Γαλάζια λουλούδια» (1965) καθώς και οι ευφυέστατες «Ασκήσεις ύφους» (Exercices de style, 1947), όπου αφηγείται μια ιστορία με 99 διαφορετικά στυλ γραφής.
Αριθμός Αφορισμών: 8 | Αναγνώσεις: 5,240 |
Αφορισμοί
Το λάθος, το έγκλημα, η μοιχεία. Αυτά είναι όλα όσα κάνουν τους ανθρώπους ενδιαφέροντες. άρεσε σε 33 |
Είναι αρκετό να αγαπάς τις λέξεις για να γράψεις ένα ποίημα. άρεσε σε 20 |
Δεν μου φαίνεται ότι έχει ανακαλύψει κανείς κάτι καινούργιο μετά την Ιλιάδα και την Οδύσσεια. (στη λογοτεχνία) άρεσε σε 11 |
Το να έχεις ένα σύστημα, περιορίζει τον ορίζοντά σου. Το να μην έχεις είναι αδύνατο. Το καλύτερο είναι να έχεις πολλά. (ο Κενώ πειραματιζόταν με την εφαρμογή των Μαθηματικών στη Λογοτεχνία) άρεσε σε 8 |
Αφού η ζωή είναι είτε ταξίδι είτε μάχη, κάθε ιστορία είναι είτε η Ιλιάδα είτε η Οδύσσεια. άρεσε σε 8 |
Η λογοτεχνία έχει να κάνει είτε με την τοποθέτηση φανταστικών χαρακτήρων σε μια αληθινή ιστορία, που είναι η Ιλιάδα, είτε με την παρουσίαση της ιστορίας ενός ατόμου σαν να έχει ιστορική αξία, που είναι η Οδύσσεια. άρεσε σε 6 |
Μπορεί κανείς εύκολα να ταξινομήσει όλα τα λογοτεχνικά έργα είτε σαν απογόνους της Ιλιάδας είτε της Οδύσσειας, με τις Οδύσσειες να είναι πολύ πιο πολυάριθμες από τις Ιλιάδες. άρεσε σε 3 |
Παραδοξολογίες
Όταν το Ένα έκανε έρωτα με το Μηδέν, οι σφαίρες σφιχταγκάλιασαν τις στερεές τους γωνίες και οι πρώτοι αριθμοί κράτησαν την αναπνοή τους. άρεσε σε 35 |
Παρόμοιες Πηγές Γνωμικών
Μανώλης Παπαθανασίου 2008 – 2025