Γνωμικολογικον

Αποφθέγματα, Γνωμικά, Αφορισμοί, Ρητά, Παροιμίες
 
 
 

Αριστοτέλης


Αριστοτέλης βιογραφικό
Αριστοτέλης, 384-322 π.Χ.
Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος
Η διδασκαλία του κυριάρχησε στη δυτική φιλοσοφική και επιστημονική σκέψη μέχρι και την Επιστημονική Επανάσταση του 17ου αιώνα.
Θεωρείται πάντα από τους μεγαλύτερους φιλοσόφους όλων των εποχών. Υπήρξε φυσιοδίφης, φιλόσοφος, δημιουργός της λογικής και ο σημαντικότερος από τους διαλεκτικούς της Αρχαιότητας.
Από το τεράστιο έργο του (400 βιβλία, κυρίως σε μορφή διαλόγων) τελικά σώθηκαν 47 βιβλία και μερικά αποσπάσματα από τα άλλα.

Αριθμός Αφορισμών: 115Αναγνώσεις: 588,316

Αρχαία Γνωμικά

Ουκ εν τω πολλώ το ευ, αλλ’ εν τω ευ το πολύ.

(δεν είναι βέβαιο ότι η φράση είναι του Αριστοτέλη, δεν απαντά αυτολεξεί στο έργο του)


άρεσε σε 2334
Φιλία εστί μία ψυχή εν δυσί σώμασιν ενοικουμένη.

Η φιλία [ή η αγάπη] είναι μια ψυχή που κατοικεί σε δυο σώματα.

(από τον Διογένη Λαέρτιο και άλλους μεταγενέστερους αρχαίους που στηρίζονται σε ιδέες από τα «Ηθικά Νικομάχεια»)


άρεσε σε 1501
Τα αγαθά κόποις κτώνται.


άρεσε σε 1079
Ουδείς φίλος ώ πολλοί φίλοι.

Κανένας δεν είναι [πραγματικός] φίλος γι’ αυτόν που έχει πολλούς φίλος.

(δεν υπάρχει αυτούσια στον Αριστοτέλη· πρόκειται για μετάφραση από λατινική σύνοψη των απόψεων στα «Ηθικά Νικομάχεια»)


άρεσε σε 918
Εν τη προαιρέσει η μοχθηρία και το αδικείν.

Η μοχθηρία και η αδικία υπάρχουν από πρόθεση [και όχι τυχαία ή κατά λάθος].


άρεσε σε 785
Ελεύθερον διατελεί και βέλτιστα πολιτευόμενον και δυνάμενον άρχειν πάντων, μιας τυγχάνον πολιτείας.

[Το ελληνικό γένος] ζει ελεύθερα και διοικείται άριστα και θα μπορούσε να κυριαρχήσει, αν ήταν πολιτικά ενωμένο.


άρεσε σε 674
Ερωτηθείς τι έστιν ελπίς, «Εγρηγορότος», είπεν, «ενύπνιον.»

Όταν ρωτήθηκε τι είναι ελπίδα; «το όνειρο ενός ξύπνιου», είπε.

(από τον Διογένη Λαέρτιο)


άρεσε σε 626
Η φύσις μηδέν μήτε ατελές ποιεί μήτε μάτην.

Η φύση δεν κάνει τίποτα ούτε ατελές ούτε μάταιο.


άρεσε σε 598
Απεκρίθη εκ παλαιοτέρου του βαρβάρου έθνεος το ελληνικόν εόν και δεξιώτερον και ευηθείης ηλιθίου απηλλαγμένον μάλλον.

Ξεχώρισε από παλιά το ελληνικό έθνος από τους βαρβάρους όντας πιο ικανό και περισσότερο απαλλαγμένο από την ηλιθιότητα.


άρεσε σε 501
Η πενία πολλών εστιν ενδεής, η δ’ απληστία πάντων.

Η φτώχεια είναι έλλειψη πολλών πραγμάτων και η απληστία όλων.


άρεσε σε 464
Μάλλον φιλούσιν οι ποιήσαντες ευ τους παθόντας ή οι παθόντες ευ τους ποιήσαντας.

Περισσότερο αγαπούν οι ευεργέτες τους ευεργετούμενους παρά οι ευεργετούμενοι τους ευεργέτες.


άρεσε σε 440
Άνευ των αναγκαίων αδύνατον και ζην και ευ ζην.


άρεσε σε 428
Έξις δευτέρα φύσις.

(δεν υπάρχει αυτούσια στον Αριστοτέλη· πρόκειται για μετάφραση από λατινική σύνοψη των απόψεων στα «Ηθικά Νικομάχεια»)


άρεσε σε 420
Ακούσας υπό τινος λοιδορείσθαι, «Απόντα με,» έφη, «και μαστιγούτω.»

Όταν άκουσε ότι κάποιος τον κορόιδευε, «όταν λείπω, μπορούν και να με μαστιγώσουν», είπε.


άρεσε σε 398
Όμοια γαρ ως επί το πολύ τα μέλλοντα τοις γεγονόσι.

Αυτά που θα γίνουν στο μέλλον είναι ως επί το πλείστον ίδια μ’ αυτά που έχουν γίνει.


άρεσε σε 354
Πάντα γαρ φύσει έχει τι θείον.

Σε όλα υπάρχει εκ φύσεως κάτι το θείο.


άρεσε σε 348
Ο άνθρωπος φύσει πολιτικόν ζώον.

(με την αρχική έννοια ότι είναι κοινωνικό ον, ότι προτιμά να ζει σε πόλεις)

—  Πολιτικά 1


άρεσε σε 326
Πόλεμος γαρ σχολείον αρετής εστί.


άρεσε σε 319
Ου γαρ ο δικαστής, ουδ’ ο βουλευτής, ουδ’ ο εκκλησιαστής άρχων εστί, αλλά το δικαστήριον, η βουλή και ο δήμος.


άρεσε σε 318
Πάντες άνθρωποι φύσει ορέγονται του ειδέναι.

(η πρώτη φράση από το «Μετά τα Φυσικά»)


άρεσε σε 302
Το κάλλος παντός επιστολίου συστατικώτερον.

Η ομορφιά είναι η καλύτερη συστατική επιστολή.


άρεσε σε 296
Ουδέν άτακτον των φύσει.

Τίποτα απ’ όσα είναι δοσμένα από τη φύση δεν είναι χωρίς τάξη.


άρεσε σε 284
Ερωτηθείς τι ποτ’ αυτώ περιγέγονεν εκ φιλοσοφίας, έφη, «Το ανεπιτάκτως ποιείν ά τινες διά τον από των νόμων φόβον ποιούσιν.»

Αυτό που πέτυχα με τη φιλοσοφία, ήταν να κάνω με τη θέλησή μου αυτά που οι άλλοι τα κάνουν επειδή φοβούνται τους νόμους.

(από τον Διογένη Λαέρτιο)


άρεσε σε 282
Το άρχειν ήδιστον.

Το να ασκείς εξουσία είναι υπέρτατη ευχαρίστηση.


άρεσε σε 280
Ανδρείος ο περί τον καλόν θάνατον αδεής.

Ανδρείος είναι αυτός που δεν φοβάται τον τιμημένο θάνατο.


άρεσε σε 242
Όλως το πλουτείν εστιν εν τω χρήσθαι και ουχί εν τω κεκτήσθαι.

Όλη η αξία του πλουτισμού είναι στη χρήση του και όχι στην απόκτησή του.


άρεσε σε 221
Τας ουσίας αι μικραί δαπάναι δαπανώσι.

Τις περιουσίες οι μικρές δαπάνες τις εξαφανίζουν.


άρεσε σε 213
Ο πολίτης ουδενί των άλλων ορίζεται μάλλον ή τω μετέχειν κρίσεως και αρχής.

Το κύριο γνώρισμα του πολίτη είναι η συμμετοχή στην απονομή δικαιοσύνης και στην άσκηση εξουσίας.


άρεσε σε 207
Έστιν ουν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας, μέγεθος εχούσης, ηδυσμένω λόγω, δρώντων και ου δι’ απαγγελίας, δι’ ελέου και φόβου περαίνουσα την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν.


άρεσε σε 198
Άνευ αιτίου ουδέν εστιν.

(από λατινική σύνοψη αριστοτελικών απόψεων στο έργο «Μετά τα Φυσικά»)


άρεσε σε 194
Οι βάρβαροι δουλικώτεροι τα ήθη φύσει των Ελλήνων.

Οι βάρβαροι είναι εκ φύσεως πιο δουλοπρεπείς από τους Έλληνες.


άρεσε σε 191
Ουδείς γαρ όν φοβείται φιλεί.

Κανένας δεν αγαπάει αυτόν που φοβάται.

—  Ρητορική 2


άρεσε σε 191
Ο μη ειδώς σιωπάν, ουκ οίδε διαλέγεσθαι.

Αυτός που δεν ξέρει να σωπαίνει, δεν ξέρει να συζητά.


άρεσε σε 184
Το θήλυ έχει το βουλητικόν αλλ’ άκυρον.

Η γυναίκα θέλει αλλά δεν μπορεί.


άρεσε σε 180
Γυνή ανδρός φθονερώτερον και μεμψιμοιρότερον.


άρεσε σε 179
Ο δε ψευδής λόγος γίνεται παρά το πρώτον ψεύδος.


άρεσε σε 173
Όπου άμιλλα ενταύθα και νίκη εστί.


άρεσε σε 155
Ευφυούς η ποιητική εστιν ή μανικού.

Η ποίηση είναι για τους ευφυείς ή για τους τρελούς.


άρεσε σε 154
Εν πάσι γαρ τοις φυσικοίς ενεστί τι θαυμαστόν.

Σε όλα τα πράγματα στη φύση υπάρχει κάτι άξιο θαυμασμού.


άρεσε σε 154
Αδύνατον τον μηδέν πράττοντα πράττειν εύ.


άρεσε σε 152
Δει γαρ την μεν τέχνην χρήσθαι τοις οργάνοις, την δε ψυχήν τω σώματι.

Πρέπει η μεν τέχνη να χρησιμοποιεί όργανα, η δε ψυχή το σώμα.


άρεσε σε 144
Άπας ό βίος των ανθρώπων φύσει και νόμοις διοικείται.


άρεσε σε 140
Εκ του βίου κράτιστόν εστιν υπεξελθείν ως εκ συμποσίου, μήτε διψώντα, μήτε μεθύοντα.

Το καλύτερο είναι από τη ζωή να αποχωρήσεις όπως από ένα συμπόσιο: ούτε διψασμένος ούτε μεθυσμένος.


άρεσε σε 127
Το νυν εστι μεσότης τις.


άρεσε σε 126
Το άρρεν προς το θήλυ φύσει το μεν κρείττον το δε χείρον, και το μεν άρχον το δ’ αρχόμενον.

—  Πολιτικά 1


άρεσε σε 125
Η φύσις ουδέν ποιεί άλματα.

(από λατινική σύνοψη των απόψεων του Αριστοτέλη στο έργο «Φυσική Ακρόασις»)


άρεσε σε 120
Ανοήτου ευδαίμονος ήθος πλούτου εστί.

Το ήθος ενός ανόητου πλούσιου είναι το ήθος του πλούτου.


άρεσε σε 117
Ο πολλοίς φοβερός ων, πολλούς φοβείται.

Αυτός που προκαλεί φόβο σε πολλούς, φοβάται πολλούς.


άρεσε σε 114
Η μεν εμπειρία τέχνην εποίησεν, η δ’ απειρία τύχην.


άρεσε σε 111
Υπεροχής επιθυμεί η νεότης, η δε νίκη υπεροχή τις.

Η νεότητα επιθυμεί την υπεροχή, και η νίκη είναι ένα είδος υπεροχής.


άρεσε σε 107
Προφάσεως δείται μόνον η πονηρία.


άρεσε σε 105
Νέος δ’ έμπειρος ουκ έστιν, πλήθος γαρ χρόνου ποιεί την εμπειρίαν.


άρεσε σε 100
Μηδέ ποίος τις νυν, αλλά ποίος τις ην αεί.

Το ερώτημα δεν είναι ποιος είναι τώρα, αλλά ποιος ήταν ανέκαθεν.


άρεσε σε 99
Πολλαί μεταβολαί γίνονται και παντοίαι τύχαι κατά τον βίον.


άρεσε σε 98
Καματηρόν το άρχειν.

Κουραστικό να διοικείς.


άρεσε σε 91
Τω μεν γαρ αληθεί πάντα συνάδει τα υπάρχοντα, τω δε ψευδεί ταχύ διαφωνεί ταληθές.

Με την αλήθεια όλα τα δεδομένα βρίσκονται σε αρμονική συμφωνία, ενώ με το ψεύδος γρήγορα έρχεται σε διαφωνία και σύγκρουση το αληθές.

—  Ηθικά Νικομάχεια 1


άρεσε σε 90
Δεσπότης δούλου δείται και δούλος δεσπότου.

Ο αφέντης έχει την ανάγκη του δούλου και ο δούλος του αφέντη.


άρεσε σε 89
Τα φυτά των ζώων ένεκέν εστι και τα ζώα των ανθρώπων χάριν.


άρεσε σε 85
Πόλις εστί κοινωνία πολιτών πολιτείας.

Η πόλη (–κράτος) είναι η ένωση των πολιτών με βάση το πολίτευμα.


άρεσε σε 85
Ουδέν διαφέρει ή μη κείσθαι ή μη χρήσθαι τους νόμους.

Σε τίποτα δεν διαφέρει το να μην υπάρχουν νόμοι από το να μην εφαρμόζονται οι νόμοι.


άρεσε σε 78
Φιλοσοφώτερον και σπουδαιότερον ποίησις ιστορίας εστίν: η μεν γαρ ποίησις μάλλον τα καθόλου, η δε ιστορία τα καθ’ έκαστον λέγει.

Η ποίηση είναι πιο φιλοσοφική και πιο σπουδαία από την ιστορία, επειδή η ποίηση μιλάει περισσότερο για το όλον ενώ η ιστορία για το συγκεκριμένο.


άρεσε σε 73
Περί ουδέν των ανθρωπίνων έργων υπάρχει βεβαιότης.


άρεσε σε 70
Το ειθισμένον ώσπερ πεφυκός ήδη γίγνεται.

Αυτό που έχει γίνει συνήθεια, αντιμετωπίζεται σαν κάτι φυσιολογικό.


άρεσε σε 69
Ου γαρ δειν επιτάττεσθαι τον σοφόν αλλ’ επιτάττειν, και ου τούτον ετέρω πείθεσθαι αλλά τούτω τον ήττον σοφόν.

Ο σοφός δεν πρέπει να δέχεται εντολές αλλά να διατάζει, και όχι αυτός να υπακούει σε άλλους αλλά σ’ αυτόν να υπακούν οι λιγότερο σοφοί.


άρεσε σε 66
Η δ' ηθική εξ έθους περιγίνεται.

Η ηθική προέρχεται από τις συνήθειες.

—  Ηθικά Νικομάχεια 2


άρεσε σε 62
Αριστοτέλης ερωτηθείς πού κατοικούσιν αι Μούσαι, έφη: «εν ταις ψυχαίς των φιλοπόνων».


άρεσε σε 59
Όστις περί τραγωδίας οίδε, οίδε και περί επών.

Όποιος ξέρει από τραγωδία, ξέρει και από έπη.

—  Περί Ποιητικής


άρεσε σε 57
Ο δ’ οίονταί τινες σπέρμα συμβάλλεσθαι εν τη συνουσία το θήλυ διά το γίγνεσθαι παραπλησίαν τε χαράν ενίοτε αυταίς τη των αρρένων και άμα υγράν απόκρισιν, ουκ έστιν η υγρασία αύτη σπερματική.

—  Περί Ζώων


άρεσε σε 57
Αι παροιμίαι παλαιάς εισίν φιλοσοφίας εγκαταλείμματα, περισωθέντα διά συντομίαν και δεξιότητα.


άρεσε σε 55
Έστι δ’ αρχή της λέξεως το ελληνίζειν.

πιθανή ερμηνεία: Το βασικό της επικοινωνίας είναι τα σωστά Ελληνικά.

—  Ρητορική 3


άρεσε σε 55
Οι μη δυνάμενοι κινδυνεύειν ανδρείως δούλοι των επιόντων εισίν.

Αυτοί που δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο με ανδρεία γίνονται δούλοι αυτών που επιτίθενται.


άρεσε σε 54
Παιδία και θηρία διώκει τας ηδονάς.

—  Ηθικά Νικομάχεια 8


άρεσε σε 53
Τριών δει παιδεία: φύσεως, μαθήσεως, ασκήσεως.


άρεσε σε 53
Του πιθανωτέρους είναι τους απαιδεύτους των πεπαιδευμένων εν τοις όχλοις.

Πιο πειστικοί για τον όχλο είναι οι αμόρφωτοι από τους μορφωμένους.

—  Ρητορική 1


άρεσε σε 53
Μαλακόν το φεύγειν τα επίπονα.

Είναι μαλθακότητα να αποφεύγει κανείς τις δυσκολίες.


άρεσε σε 52
Των περί τα ήθη φευκτών τρία εστίν είδη: κακία, ακρασία, θηριότης.

Σχετικά με το ήθος, τρία πρέπει να αποφεύγονται: κακία, ακράτεια, αγριότητα.

(η «ακράτεια» ως το αντίθετο της εγκράτειας)


άρεσε σε 51
Τέλος πάσης ενεργείας εστί το κατά την έξιν.


άρεσε σε 47
Η τέχνη μιμείται την φύσιν.

(η φράση δεν απαντά αυτολεξεί στο έργο του αλλά συνοψίζει ιδέες του στην «Φυσική» και στην Ποιητική)


άρεσε σε 35
Ο λόγος, εάν μη δηλοί, ου ποιήσει το εαυτού έργον.

Αν ο λόγος δεν κάνει φανερό αυτό που θέλει να πει, δεν θα επιτελέσει το έργο του.

—  Ρητορική 3


άρεσε σε 34
Τας δ’ αρετάς λαμβάνομεν ενεργήσαντες πρότερον, ώσπερ και επί των άλλων τεχνών.

—  Ηθικά Νικομαχεια 2


άρεσε σε 28
Μη έλαττον ηγού του επαινείσθαι το νουθετείσθαι.

Μη θεωρείς λιγότερο σημαντική τη νουθεσία από τον έπαινο.


άρεσε σε 27
Τα κατά πόλεμον κρατούμενα των κρατούντων είναι φασιν.

Όσα κυριεύονται στον πόλεμο λέγεται ότι ανήκουν στους νικητές.

—  Πολιτικά 2


άρεσε σε 25
Έστι δ᾽ η ειρωνεία της βωμολοχίας ελευθεριώτερον· ο μεν γαρ αυτού ένεκα ποιεί το γελοίον, ο δε βωμολόχος ετέρου.

Στον ελεύθερο άνθρωπο ταιριάζει πιο πολύ η ειρωνεία, όχι η χυδαιολογία: ο είρων κάνει αστείο για να διασκεδάσει ο ίδιος, ενώ ο χυδαιολόγος για να διασκεδάσει τους άλλους.

—  Ηθικά Νικομάχεια 4


άρεσε σε 24
Όλως δε το συζήν και κοινωνείν των ανθρωπικών πάντων χαλεπόν.

Γενικά, το να ζεις με άλλους και να ανήκεις σε μια κοινωνία είναι το πιο δύσκολο στις ανθρώπινες υποθέσεις.

—  Πολιτικά 2


άρεσε σε 23
Τι γηράσκει ταχύ; Χάρις.

(από τον Διογένη Λαέρτιο)


άρεσε σε 21
Τον ήττω λόγον κρείττω ποιείν.

[απόδοση:] παρουσιάζοντας το πιο αδύναμο επιχείρημα σαν το ισχυρότερο.

(ρητορικό τέχνασμα των σοφιστών, όπως ο Πρωταγόρας, που υπερηφανεύονταν ότι μπορούσαν να παρουσιάσουν ένα ασήμαντο στοιχείο σαν το ισχυρότερο)


άρεσε σε 19
Ερωτηθείς υπό τινος δια τι οι Βυζάντιοι λάλοι εισίν έφη: «ότι επί του στόματος οικούσιν.»

Ερωτηθείς [ο Αριστοτέλης] γιατί οι κάτοικοι του Βυζαντίου είναι φλύαροι, είπε: «επειδή κατοικούν επάνω στο στόμα»

(δηλ. στον Βόσπορο)


άρεσε σε 18
Αριστοτέλης ονειδιζόμενος ότι πονηροίς συνδιατρίβει, έφη «άριστος ιατρός εστι, ός τους υπό πάντων απεγνωσμένους αναλαμβάνει.»

Ο Αριστοτέλης όταν επικρίθηκε που συναναστρέφεται παλιανθρώπους, είπε: «ο καλύτερος γιατρός είναι αυτός που αναλαμβάνει αυτούς που οι άλλοι τους θεωρούν τελειωμένους.»


άρεσε σε 17
Αεὶ Λιβύη φέρει τι καινόν.

Πάντα κάτι καινούργιο έρχεται από την Αφρική.

(αποδίδεται συχνά και με «κακόν» αντί «καινόν» – είναι αρχαία παροιμία που παραθέτει ο Αριστοτέλης στο «Περί Ζώων»)


άρεσε σε 16
Ήκιστα γαρ επιμελείας τυγχάνει το πλείστων κοινόν.

Την πιο μικρή επιμέλεια αφιερώνουμε σε αυτό που είναι κοινό για τους περισσότερους.


άρεσε σε 15
Πάντων γαρ όσα πλείω μέρη έχει και μη έστιν οίον σωρός το παν, αλλ’ έστι τι το όλον παρά τα μόρια.

Το σύνολο κάθε πράγματος που έχει πολλά μέρη δεν είναι απλά ένας σωρός, αλλά κάτι παραπάνω από τα μέρη του.

(φράση που έχει αποδοθεί διεθνώς ως «το όλον είναι μεγαλύτερο από τα μέρη του»)

—  Μετά τα Φυσικά


άρεσε σε 14
Τρεις δε και σκηνογραφίαν Σοφοκλής.

Ο Σοφοκλής [εισήγαγε] τους τρεις [ηθοποιούς] και τη σκηνογραφία [στην τραγωδία].


άρεσε σε 13
Ο αυτός ερωτηθεὶς υπό τινος, τι άνθρωπος ίσον έχει θεώ, είπε: «το ευεργετείν».

Ερωτηθείς [ο Αριστοτέλης] τι έχει ο άνθρωπος που τον κάνει ίσο με θεό είπε: «να ευεργετεί».


άρεσε σε 11
Ο αυτός έφη τας μεν ρίζας της παιδείας είναι πικράς, τους δε καρπούς γλυκείς.


άρεσε σε 6
Κρείσσον τας επιθυµίας κολάζειν ή διά τας επιθυµίας κολάζεσθαι.

Καλύτερα να τιμωρείς τις επιθυμίες παρά να τιμωρείσαι από τις επιθυμίες.


άρεσε σε 2
Το ζητείν απανταχού το χρήσιμον ήκιστα αρμόζει τοις μεγαλοψύχοις και ελευθερίοις.

[ήκιστα=ελάχιστα]


άρεσε σε 2
[...] περί την Ελλάδα την αρχαίαν. Αύτη δ' εστίν η περί την Δωδώνην και τον Αχελώον. Ώκουν γαρ οι Σελλοί ενταύθα και οι καλούμενοι τότε μεν Γραικοί, νυν δ' Έλληνες.

—  Μετεωρολογικά


Αφορισμοί

Δεν υπάρχει τίποτε πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των ανίσων.


άρεσε σε 1064
Ο άνθρωπος είναι ον φύσει κοινωνικό και πολιτικό. Αυτός που μπορεί να ζήσει μακριά απ’ τις ανθρώπινες κοινωνίες είναι είτε θηρίο είτε θεός.

(σσ: ή και τα δύο)


άρεσε σε 570
Ο καθένας μπορεί να θυμώσει, είναι εύκολο. Αλλά να θυμώσεις με τον σωστό άνθρωπο, στο σωστό βαθμό, για τον σωστό λόγο, τη σωστή στιγμή και με τον σωστό τρόπο, αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο.


άρεσε σε 559
Τα πράγματα που πρέπει να κάνεις, τα μαθαίνεις κάνοντάς τα.


άρεσε σε 358
Η φτώχεια είναι ο γονιός της επανάστασης και του εγκλήματος.


άρεσε σε 341
Είναι χαρακτηριστικό του καλλιεργημένου μυαλού να μπορεί να απολαύσει μια ιδέα χωρίς να την αποδεχθεί.


άρεσε σε 334
Οι μητέρες αγαπούν τα παιδιά τους πιο πολύ από τους πατεράδες. Κι αυτό, διότι πρώτον ο τοκετός είναι επώδυνος, και δεύτερο, είναι σίγουρες ότι τα παιδιά που γέννησαν είναι δικά τους.


άρεσε σε 334
Είναι χαρακτηριστικό του μεγαλόψυχου ανθρώπου να μη ζητάει χάρες, αλλά να είναι έτοιμος να κάνει το καλό στους άλλους.


άρεσε σε 291
Συνήθως, την ισχυρότερη μνήμη την έχουν εκείνοι που είναι αργοί στην αντίληψη.


άρεσε σε 286
Είμαστε όλοι φίλοι των ευτυχούντων, ενώ των δυστυχούντων δεν είναι φίλος ούτε ο πατέρας.


άρεσε σε 261
Άμιλλα είναι η τάση να φτάσει κανένας τον άλλον, που τον θαυμάζει, ή και να τον ξεπεράσει, χωρίς να αισθάνεται φθόνο, αν ο άλλος τον ξεπερνάει.


άρεσε σε 212
Κάθε εργασία επί πληρωμή αποσπά και φθείρει το μυαλό.


άρεσε σε 198
Όλες οι ανθρώπινες πράξεις έχουν ως αίτιο ένα από τα εξής επτά: τύχη, φύση, παρόρμηση, συνήθεια, λογική, πάθος, πόθο.


άρεσε σε 194
Κάλλιο τρελός με όλους παρά συνετός και μόνος.


άρεσε σε 153
Το όλον είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των μερών του.


άρεσε σε 152
Η οικογένεια είναι η ένωση που καθιερώθηκε από τη φύση για την εξυπηρέτηση των καθημερινών αναγκών του ανθρώπου.


άρεσε σε 149
Ποιος είναι πολίτης; Πολίτης είναι αυτός που είναι ικανός να κυβερνήσει και να κυβερνηθεί.


άρεσε σε 125
Είναι ανάρμοστο για έναν νέο άνθρωπο να χρησιμοποιεί αφορισμούς.


άρεσε σε 104

Παρόμοιες Πηγές Γνωμικών





Μανώλης Παπαθανασίου   2008 – 2025





Παρόμοιες πηγές

 Πλάτων

 Δημόκριτος

 Ηράκλειτος

 Σωκράτης

 Διογένης

 Σόλων

 Θαλής ο Μιλήσιος

 Επίκτητος

 Επίκουρος

 Βίας ο Πριηνεύς

 Πιττακός

 Πυθαγόρας

 Αντισθένης

 Χίλων

 Περίανδρος

 Κλεόβουλος

 Αναξαγόρας

 Ανάχαρσις

 Βίων Βορυσθενίτης

 Αρίστιππος

 Ζήνων ο Κιτιεύς

 Θεόφραστος

 Ξενοφάνης

 Εμπεδοκλής

 Αρχύτας






Δημοφιλεις Συγγραφεις
1 Νίκ. Καζαντζάκης
2Οδυσσέας Ελύτης
3Νίτσε
4 Όσκαρ Ουάιλντ
5 Βίκτωρ Ουγκώ
6 Φρόυντ
7 Σωκράτης
8 Γκαίτε
9 Σαίξπηρ
10 Κομφούκιος
11 Αλμπέρ Καμύ
12 Καβάφης
13 Αϊνστάιν
14 Αριστοτέλης
15 Ωνάσης
16 Πλάτων
17 Ζαν-Πωλ Σαρτρ
18 Λα Ροσφουκώ
19 Γούντυ Άλλεν
20 Μαρκ Τουαίην
21 Μαχάτμα Γκάντι
22 Γιώργος Σεφέρης
23 Τσώρτσιλ
24 Ηράκλειτος
25 Λάο Τσε
26 Τζ.Μπέρναρ Σω
27 Ναπολέων
28 Επίκουρος
29 Μπίσμαρκ
30 Καρλ Μαρξ
31 Γιάννης Ρίτσος
32 Μένανδρος
33 Πωλ Βαλερύ
34 Σοπενχάουερ
35 Κώστας Βάρναλης
36 Βολταίρος
37 Νίκος Καββαδίας
38 Νικολό Μακιαβέλι
39 Ντοστογιέφσκι
40 Καρυωτάκης